Bloggtittelen er blitt brutalt overfalt av bokstavrim, med det resultat at metaforbruken halter. Viten er ikke noe endelig mål i det fjerne, men snarere noe man plukker opp underveis. Jeg vil vise funn jeg snubler over. Foreløpig kun som små stubber, med mulighet for senere utbroderinger. Som et slags manifest velger jeg, i all beskjedenhet, å la Erwin Schrödingers unnskyldning skissere rammene for bloggen. Kommentarer er alltid velkomne.
- Harald

fredag 8. februar 2008

Jeg, en klimaskeptiker?

Jeg var nylig på et seminar i regi av statistikermiljøene i Oslo, hvor Kjell Stordahl presenterte kritikk av IPCCs metoder. Spesielt kritiserte han manglende vurdering av usikkerheten i prognosene - eller snarere manglende vurdering av usikkerheten i den projiserte klimautviklingen under ulike forutsetninger om CO2-utslipp (ettersom klimaforskerne ikke vil innrømme at de lager prognoser).

Stordahls presentasjon finnes i Tilfeldig Gang, september 2007 , s. 5-11 (utgitt av Norsk Statistisk Forening).

Hva skal til for å framstå som en troverdig 'klimaskeptiker'?

Det er også en debatt på forskning.no:
Er usikkerheten i klimaprognosene undervurdert? Kjell Stordahl
Misforståelser om klimaprognoser Knut H Alfsen og Helge Drange
Klimaprognoser og usikkerhet Kjell Stordahl
Mer om klimaprogoser og usikkerhet Knut H Alfsen og Helge Drange
Fortsatt uklarhet rundt klimaprognoser Kjell Stordahl

Ingen kommentarer: